Ke studiu

Otázky

Kvůli četným dotazům „co se mají děti na soutěž učit“ podám drobné vysvětlení: všechno. 🙂

Zaprvé, na trase je otázek hodně (na trase starších celkem přibližně 100), a protože otázky nejsou každý rok stejné, tak celková zásoba je několikanásobně vyšší a zahrnuje tedy leccos. Zadruhé, ani případné sestavení seznamu rostlin, živočichů, souhvězdí, kulturních památek atd. příliš nepomůže, protože velmi záleží na tom, jaké jsou pod obrázkem možnosti. Ilustruji to zde na příkladu pro čolka horského.

a) čolek horský, b) čolek velký, c) čolek obecný, d) mlok skvrnitý

a) čolek horský, b) mlok skvrnitý, c) kuňka žlutobřichá, d) skokan štíhlý

a) čolek, b) skokan, c) užovka, d) úhoř

První varianta by patřila na vysokou školu, poslední varianta na školu mateřskou… Snažím se směřovat k prostřední variantě. Tedy tak, aby mezi čtyřmi možnostmi váhali jen ignoranti, ale aby jistí správnou odpovědí si byli jen ti nejlepší. Na stanovištích společných pro všechny kategorie je těžké najít rovnováhu, a tak budou na trase vždy otázky příliš těžké pro malé i příliš lehké pro velké. Snad ale ti lepší mají pocit, že se mají možnost vytáhnout, a snad naopak není nikdo, kdo by byl celou dobu úplně mimo.

Petr Blažek

Tipy na materiály ke studiu

Malá encyklopedie astronomie

Systém turistického značení

Fenologické značky

Topografické značky

Topografie

Morseova abeceda

Táborničení